Thursday, May 28, 2015

Kenapa Saya Meminati Sains!

Kisah Saintis...

Sekiranya anda melihat buku teks mata pelajaran sejarah sekolah rendah pada tahun awal 70an, anda akan dapati terdapat banyak kisah-kisah sains. Pada masa itu mata pelajaran sejarah lebih dikenali sebagai tawarikh (ingat...bukannya terawih!). 

Kisah para saintis (dan juga pencipta) terkenal memang menjadi paparan utama, kalau tak silap saya pada waktu Darjah 5. Kami dihidangkan antara lain dengan cerita tentang Edward Jenner yang menjumpai teknik vaccination untuk penyakit cacar (small pox) iaitu satu penyakit yang boleh membawa maut, kisah Louis Pasteur yang menjumpai teknik pempastueran (membolehkan susu tahan lebih lama), dan juga kisah Alexander Fleming yang menemui anti-biotik. 














Edward Jenner














Louis Pasteur














Alexander Fleming



Begitu juga dengan kisah Wilhelm Roentgen (X-ray) dan Marie Curie (Radium). Kisah-kisah sebegini sebenarnya telah mampu memberikan inspirasi kepada saya untuk meminati bidang sains.














Wilhelm Roentgen














Marie Curie



Begitu juga dengan kisah para pencipta seperti Alexander Graham Bell (telefon), Gugleilmo Marconi (perhubungan tanpa wayar), John Boyd Dunlop (tayar 'berudara') dan Thomas Alva Edison (lampu elektrik). Kisah para pencipta ini masih lagi segar di ingatan saya sehingga kini walaupun ianya sudah berlalu selama lebih 40 tahun! 














Alexander Graham Bell














Guglielmo Marconi














John Boyd Dunlop














Thomas Alva Edison



Saya agak hairan kenapa kisah para saintis dan pencipta ini tidak lagi diceritakan kepada pelajar-pelajar kita. Sebenarnya kisah-kisah sebegini mampu memberikan motivasi kepada generasi muda kita untuk menjadi lebih kreatif dan innovatif.

Saya bukan sahaja didedahkan kepada semua cerita menarik ini di peringkat sekolah rendah, tetapi pengukuhan selanjutnya telah diberikan semasa saya di sekolah menengah rendah (kalau tak silap saya semasa Tingkatan 2). Pada masa ini kami telah didedahkan tentang Revolusi Perusahaan yang berlaku dengan pesatnya terutamanya di Eropah, dengan penciptaan enjin wap dan enjin pembakaran dalam, begitu juga dengan penggunaan 'assembly line' oleh Henry Ford untuk pemasangan kereta Ford Model T.














Henry Ford



Sayangnya cerita-cerita sejarah saintis dan pencipta ini tidak lagi wujud di peringkat sekolah. Walaupun cerita-cerita ini mungkin tidak banyak memupuk semangat patriotism atau cintakan negara, tetapi bagi saya ianya penting untuk memupuk sikap saintifik, sikap ingin tahu, daya kreativiti dan semangat innovatif di kalangan generasi muda.

Wajarkah ianya diperkenalkan semula? Apa pendapat anda...


No comments:

Post a Comment