Thursday, August 6, 2015

Buku Sains Kegemaran

Young People's Science Encyclopedia

Semasa saya masih berada di peringkat sekolah rendah (pada awal 70an), bapa saya telah membeli satu set encylopedia. Nama set tersebut ialah Young People's Science Encylopedia. Ia merupakan satu set yang sangat menarik, sesuai untuk murid-murid pada waktu itu. Harganya agak mahal, kalau tak silap saya ia dibayar secara ansuran. Tapi ianya merupakan satu 'pelaburan' yang sangat bermakna, kerana saya dan abang saya terus dipupuk untuk meminati sains.






Kulit depan encylopedia












Kulit belakang encylopedia










Kami sekeluarga sangat gembira. Perlu diingat pada waktu itu tiada wikipedia, tiada Internet, dan tiada banyak benda lagi kalau nak dibandingkan dengan apa yang kita ada sekarang! Buku ini diletakkan di ruang tamu sebagai satu showcase, dan kami selalu 'browse through' encylopedia ini.

Encylopedia ini mengandungi 20 'volume'. Volume 1 menghuraikan fakta atau konsep sains yang bermula dengan huruf 'A' dan Volume 19 menghuraikan fakta  atau konsep sains sehingga huruf 'Z'. Volume 20 merupakan satu panduan untuk ibubapa dan guru.





Volume 1











Volume 20









Salah satu bahagian yang menarik dalam buku ini ialah di setiap muka bersebelahan kulit belakang dan kulit belakang ada dipamirkan gambar lukisan para saintis terkenal, sebagai inspirasi dan sebagai pengenalan kepada penemuan atau pembaharuan yang dilakukan oleh saintis ini.
















Saya sangat berterima kasih kepada arwah bapa saya kerana telah membeli buku ini, kerana buku ini telah berjaya menarik minat saya untuk meminati dan menceburkan diri dalam bidang sains.

Buku ini merupakan satu nostalgia dan setiap kali saya balik kampung, saya akan sedikit sebanyak browse through untuk mengembalikan saya ke zaman kanak-kanak saya. 

Adakah anda mempunyai buku kegemaran semasa kecil? Kongsikan lah cerita anda.


No comments:

Post a Comment